...:: << Tattoo.gr >> ::... Free Tattoo Designs, Pictures & ideas ...
ΘΕΛΕΤΕ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ ΤΑΤΤΟΟ ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΕΧΕΤΕ ΒΡΕΙ ΑΚΟΜΑ SITES ΓΙΑ ΝΑ ΔΕΙΤΕ η ΝΑ ΠΑΡΕΤΕ ΙΔΕΕΣ ?
ΕΔΩ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΑΡΚΕΤΕΣ ΕΙΚΟΝΕΣ ΚΑΙ ΣΧΕΔΙΑ ΑΠΟ TATTOO... Tattoo.gr Σχέδια και ιδέες για όλα τα γούστα!

Δευτέρα, 11 Απριλίου 2011

Ζώδια και μυθολογία



animals_zodiac_precession_blue«Δεν πρέπει να αισθανόμαστε ντροπή επειδή φλερτάρουμε με το ζωδιακό κύκλο», έγραφε ο Ντ. Χ. Λόρενς, ενώ η γνωστή αμερικανίδα καθηγήτρια κλασικού πολιτισμού Μάριαν Μακ Ντόναλντ αναβαπτίζει την αστρολογία στο χώρο της συγκριτικής μυθολογίας.

Για τη συγγραφέα, που ασχολείται ιδιαίτερα με το αρχαίο ελληνικό θέατρο, η αστρολογία είναι μια επιστήμη που αναπτύχθηκε παράλληλα με την αστρονομία και συνδέεται με μύθους που έρχονται από το βάθος των αιώνων για να υπογραμμίζουν την αλληλεπίδραση των πολιτισμών.
Γιατί όμως τα άστρα μας γοητεύουν μέχρι σήμερα; Διότι ο άνθρωπος «νιώθει την ανάγκη να καθησυχάσει το φόβο του για το θάνατο και να ανακαλύψει τον καλύτερο τρόπο για να ζήσει τη ζωή του. Ετσι, λοιπόν, έχουμε προβάλει τους φόβους και τις επιθυμίες μας στα άστρα, συμβουλευόμενοι, μ' αυτόν τον τρόπο, μια ανώτερη αρχή». Θεϊκοί έρωτες, απειλητικά τέρατα, γαλαξιακές μάχες κι όλα τα δράματα που παίζονται, ασταμάτητα, κάθε βράδυ στους ουρανούς πρωταγωνιστούν στο λεύκωμα που εικονογραφείται από ταιριαστά έργα τέχνης. Από τους ελληνικούς μύθους που «μοιάζουν πολύ με τις σύγχρονες σαπουνόπερες στην ατελείωτη πλοκή των επεισοδίων, αλλά αντίθετα με αυτές, έχουν συνοχή στις προσπάθειές τους να εξερευνήσουν όλες τις πιθανές παραλλαγές σ' ένα βασικό θέμα», μέχρι τις αντιλήψεις των ιθαγενών της Νότιας Αμερικής ξεδιπλώνεται ο ζωδιακός κύκλος.
ΚΡΙΟΣ. Είναι το πρώτο ζώδιο και αντιπροσωπεύει το χρυσόμαλλο δέρας του Ιάσονα αλλά και το αξίωμα της βασιλείας.
Οι Αιγύπτιοι της πτολεμαϊκής περιόδου ταύτιζαν τον αστερισμό με τον Αμμωνα Δία: «Οταν ο Διόνυσος βρισκόταν στην Αφρική, εμφανίστηκε εκ θαύματος ένα ιπτάμενο κριάρι και τον οδήγησε σ' ένα μέρος όπου ο στρατός του θα έβρισκε νερό», αναφέρει η Μακ Ντόναλντ. «Σε αντάλλαγμα, ο θεός τοποθέτησε το κριάρι ανάμεσα στα άστρα. Στο σημείο εκείνο οι Αιγύπτιοι έχτισαν ένα ναό προς τιμή του Αμμωνα Δία και το άγαλμα του έφερε στην κεφαλή κέρατα κριαριού. Το μαντείο του Αμμωνα ισχυριζόταν ότι ο Μέγας Αλέξανδρος ήταν γιος του Αμμωνα και πολλοί ήταν οι καλλιτέχνες που τον απεικόνιζαν με κέρατα κριαριού».
Ισως τα κέρατα κάνουν τους γεννημένους στο ζώδιο του Κριού παθιασμένους και παρορμητικούς: «Ρισκάρουν, είναι γενναίοι, πιστοί και αφοσιωμένοι σε παγκόσμιους σκοπούς».
ΤΑΥΡΟΣ. Ορισμένοι τον συνδέουν με τον κρητικό ταύρο που έπιασε ο Ηρακλής κι άλλοι με τον Δία που απήγαγε την Ευρώπη -τη σκηνή ζωγράφισε και ο Βερονέζε στην «Αρπαγή της Ευρώπης». Δύο ομάδες άστρων, οι Υάδες και οι Πλειάδες συνθέτουν τον Ταύρο. «Η κλασική αρχαιολόγος Τζόαν Κόνελι υποστηρίζει ότι η θυσία των Υάδων απεικονίζεται στη ζωφόρο του Παρθενώνα», αναφέρει η συγγραφέας.
Οι Ζουλού, πάλι, συνδέουν τον αστερισμό με έναν μεγάλο λευκό ταύρο που μούγκριζε δυνατά με αλλαζονεία, νιώθοντας ότι βρίσκεται στην κορυφή του κόσμου, ώσπου ο ταύρος της Σελήνης τον εκτόξευσε στην άκρη του σύμπαντος. Για τους Ζουλού, οι Ταύροι είναι ιδιαίτερα επιθετικοί και καυχησιάρηδες, χαρακτηριστικά που δεν γνωρίζουμε αν είχαν ο Φρόιντ, ο Μαρξ, ο Σέξπιρ, αλλά και η Αικατερίνη η Μεγάλη, που ανήκαν στο ζώδιο αυτό.
ΔΙΔΥΜΟΙ. Αυτός ο αστερισμός έχει επικρατήσει στην παράδοση ως ζευγάρι, «υποδηλώνοντας τις δυαδικότητες της ζωής, όπως η νύχτα και η μέρα ή η ζωή και ο θάνατος». Οι αρχαίοι μας πρόγονοι ταύτιζαν τα δύο άστρα με τους δίδυμους γιους του Δία, Κάστορα και Πολυδεύκη, τους γνωστούς Διόσκουρους.
Οι Δίδυμοι έχουν πυροδοτήσει διάφορες ερμηνείες. Οι Εσκιμώοι λένε ότι είναι οι πάσσαλοι ενός ιγκλού, οι Αραβες τους ονομάζουν «δύο παγόνια, δύο γαζέλες ή δύο φυτά που ανθίζουν». Οι χριστιανοί πίστευαν ότι ήταν άγγελοι ή ακόμα ο Αδαμ και η Εύα και οι Ιταλοί τους ταυτίζουν με τον Ρώμο και το Ρωμύλο. Πιθανόν λόγω της δυαδικότητας του ζωδίου, όσοι ανήκουν σε αυτό «δίνουν βάρος στις διαφορετικές απόψεις και απολαμβάνουν την αλλαγή», σύμφωνα με τη συγγραφέα.
ΚΑΡΚΙΝΟΣ. Μπορεί να μοιάζει με καβούρι, όμως οι περιγραφές διαφέρουν: οι Ρωμαίοι τον έβλεπαν σαν αστακό ή σαν χταπόδι, οι λαοί της Μεσοποταμίας σαν χελώνα και οι Αιγύπτιοι σαν το ιερό τους σκαθάρι, σύμβολο της αθανασίας.
Αντιθέτως, στη χαλδαϊκή και πλατωνική φιλοσοφία ο Καρκίνος ήταν ένας αγωγός από τον οποίο περνούσαν οι ψυχές στη γήινη υπόστασή τους. Μάλιστα, ένας χαλδαίος ιερέας προφήτεψε ότι η Γη θα χανόταν από πλημμύρες όταν οι πλανήτες θα συναντιούνταν στον Καρκίνο.
Πιθανόν, αυτή η «άρνηση» να βγήκε στα γραπτά του Κάφκα, του Οργουελ, του Προυστ, οι οποίοι ήταν Καρκίνοι. Το ζώδιο, όμως, έχει και την αρετή της επιμονής, που συμβολίζουν οι δαγκάνες του.
ΛΕΩΝ. Δεν είναι τυχαία ένα σταθερό ζώδιο της φωτιάς, με κυβερνήτη τον ήλιο και κυρίαρχο χρώμα το πορτοκαλί. Σύμφωνα με την αστρολογία, ένας «ηγέτης», όπως ο βασιλιάς των ζώων, οργανωτικός, γενναιόδωρος και μελοδραματικός, που βρίσκει επαλήθευση στα πρόσωπα του Ναπολέοντα και του Μουσολίνι.
Οι αρχαίοι Αιγύπτιοι, πάντως, προσέχοντας τα λιοντάρια που βουτούσαν στα νερά του Νείλου για να δροσιστούν, τα αποτύπωσαν στη συνέχεια στον ηλιακό τους δίσκο. Στην Εφεσο, στην Αθήνα, στην Ολυμπία υπήρχαν στην αρχαιότητα συντριβάνια με προτομές λιονταριών - και... κακές απομιμήσεις τους σήμερα στα εξοχικά.
Το έμβλημα του Αγίου Μάρκου του Ευαγγελιστή είναι ένα λιοντάρι. Συχνά εμφανίζεται στην οικοσημολογία, ενώ χρησιμοποιήθηκε και στο θυρεό της Αγγλίας. Μερικοί αστρολόγοι της Μεσογείου υποστήριζαν ότι η Σφίγγα, με σώμα λιονταριού και κεφάλι γυναίκας, είναι μια σύνθεση του Λέοντα και της Παρθένου.
ΠΑΡΘΕΝΟΣ. «Η μοναδική γυναίκα του ζωδιακού κύκλου, γι' αυτό συνδυάζει όλες τις πυχές του θηλυκού: την παρθένα, τη δέσποινα και την ηλικιωμένη», αναφέρει η Μακ Ντόναλντ. Συσχετίζεται με τη Δήμητρα ή την κόρη της Περσεφόνη, είναι πηγή γονιμότητας και σύμβολο της ώριμης σοδειάς, γι' αυτό συχνά εικονίζεται με στάχυ.
Αλλωστε, το μεγαλύτερο άστρο της Παρθένου είναι ο Στάχυς που οι Σουμέριοι ονόμαζαν «αυλάκι». Σύμφωνα με τον ερευνητή Ε. Κ. Κρουπ: «Το αυλάκι είναι το αιδοίο του χωραφιού. Πριν από τη σπορά, το αυλάκι είναι παρθένο. Μετά τη σπορά, όμως, έχει αποκτήσει νέα ζωή. Ο Ομηρος γράφει στην Οδύσσεια... ότι η Δήμητρα έκανε έρωτα με τον Ιάσιο για πρώτη φορά σε οργωμένο αυλάκι χέρσας γης...»
Η Παρθένος ταυτίζεται με τη μητέρα θεά που κυριαρχούσε στη Μεσόγειο, οι Ινδοί την αποκαλούσαν «μητέρα του Κρίσνα», οι Ρωμαίοι την ταύτιζαν με τη θεά που γυρνούσε τον τροχό της τύχης. «Μια από τις τελευταίες μεταμφιέσεις της ήταν η Παρθένος Μαρία».
ΖΥΓΟΣ. Το μοναδικό άψυχο ζώδιο αντιπροσωπεύει ισορροπία και φωτιά για τους Ινδούς, τη φθινοπωρινή ισημερία για τους Αιγύπτιους, εξουσία και αίσθημα δικαιοσύνης για τους Ρωμαίους. «Ισως αυτό να οφείλεται στο γεγονός ότι οι πρώτοι παρατηρητές ήθελαν να τιμήσουν το ιδανικό της δικαιοσύνης», επισημαίνει η συγγραφέας. «Πιο κυνικά, η ζυγαριά μπορεί να είχε τοποθετηθεί στον ουρανό για να υποδείξει την απουσία δικαιοσύνης στη Γη».
Αλλοι λαοί, όπως οι Ζουλού τονίζουν την ιδιότητα του «δικαστή» να μεταμορφώνεται άλλοτε σε άντρα κι άλλοτε σε γυναίκα προκειμένου να παίρνει σοφές αποφάσεις. Αντίστοιχα και «ο μάντης Τειρεσίας έζησε τόσο ως άντρας όσο και ως γυναίκα. Εκνεύρισε την Ηρα όταν τον ρώτησε ποιος είχε μεγαλύτερη σεξουαλική ευχαρίστηση, και εκείνος της απάντησε ότι η ευχαρίστηση του άντρα ήταν πολύ μεγαλύτερη από της γυναίκας».
Οι Ζυγοί πάντως έχουν την αίσθηση της ομορφιάς και της ισορροπίας, ενώ λουλούδι τους είναι η ορχιδέα. Μπορεί, ακόμα, να γίνουν ποιητές, μουσικοί, δραματουργοί, ηθοποιοί. Ανάμεσά τους, οι Μπριζίτ Μπαρντό, Σάρα Μπερνάρ, Φραντς Λιστ, Φρίντριχ Νίτσε, Γκορ Βιντάλ, Τιντορέτο, Οσκαρ Ουάιλντ.
ΣΚΟΡΠΙΟΣ. «Είναι σκορπιούς γεμάτη, αγάπη μου, η ψυχή μου», έγραφε ο Σέξπιρ, ενώ ο Τσαρλς Μπέρσφιλντ σε μια υπέροχη υδατογραφία του απεικόνισε τον αστερισμό του Ωρίωνα, που, σύμφωνα με το μύθο, τσιμπήθηκε από σκορπιό της Αρτεμης.
Αυτό το ζώδιο κι αν έχει ετερόκλητους συμβολισμούς! Οι Ελληνες πίστευαν ότι είναι απειλή για το φως, οι Πολυνήσιοι έβλεπαν δύο αδέλφια που ξέφυγαν από την κακομεταχείριση των γονιών τους, οι Κινέζοι το αποκαλούσαν «το καλάθι με τα χερούλια», που ήταν σημαντικό για την εκτροφή μεταξοσκωλήκων. Στην κλασική παράδοση είναι η δύναμη του σκότους, ακόμα και ο θάνατος.
«Τη διττή φύση των Σκορπιών τονίζουν το νούφαρο (πανέμορφο από πάνω αλλά ριζωμένο στη λάσπη) και ο αλεξανδρίτης που άλλάζει το χρώμα του από πράσινο στις ακτίνες του ήλιου σε βαθύ κόκκινο στο τεχνητό φως».
ΤΟΞΟΤΗΣ. Ενα από τα τέσσερα ανθρώπινα ζώδια, αν και στη δυτική παράδοση συχνά εμφανίζεται σαν Κένταυρος, με τόξο και βέλη. Ισως γι' αυτό οι αστρολόγοι εκτιμούν ότι οι Τοξότες πετυχαίνουν το στόχο με τα λόγια τους, είναι πιστοί φίλοι, αισιόδοξοι, ειλικρινείς και αγαπούν την περιπέτεια.
«Συμβολικά, ο Κένταυρος ενσωματώνει τη δυαδικότητα της Ενκιντού (του κτήνους-ανθρώπου που φέρθηκε με πολιτισμένο τρόπο) και του Γκιλγκαμές (του πολιτισμένου ανθρώπου που συμπεριφέρθηκε σαν Ζώο».
Σε σουμεριακές επιγραφές ο τοξότης αναφέρεται ως θεός του πολέμου, οι χριστιανοί τον σύγκριναν με ένα νεαρό παιδί που πετάει βέλη, ενώ οι Αραβες ταύτιζαν το σχήμα του με στρουθοκαμήλους που επέστρεφαν ή πήγαιναν στο Γαλαξία για να πιούν νερό.
Ο Τοξότης ενέπνευσε τον Ρούμπενς στο έργο του «Νύμφη και σάτυρος», ενώ ο Τζότο στην «Αλληγορία της υπακοής» βάζει τον Κένταυρο στη σκηνή όπου ο Αγιος Φραγκίσκος παντρεύεται την Υπακοή. Ετσι, δείχνει ότι υποτάχθηκαν οι παγανιστικές παρορμήσεις του Αγίου.
ΑΙΓΟΚΕΡΩΣ. Στα λατινικά (capricorn) σημαίνει «το κέρατο της κατσίκας». Οι Σουμέριοι έδωσαν στον αστερισμό κεφάλι κριαριού. Οι Ζουλού τον χαρακτηρίζουν πρόβατο της θάλασσας. Οι αρχαίοι Ελληνες τον ταύτιζαν με την Αμάλθεια, τη νύμφη που τάιζε το Δία όταν ήταν βρέφος και ενέπνευσε τον γλύπτη Τζαν Λορέντσο Μερνίνι.
Οσο για τους Αραβες «τον έβλεπαν σαν "τύχη εκείνων που θυσιάζουν" μικρά κατσικάκια σε μια γιορτή γύρω στις 25 Δεκεμβρίου. Οι χριστιανοί θεωρούσαν αυτή την ημερομηνία τη γενέθλια ημέρα του Χριστού, όπως οι αρχαίοι Πέρσες τη θεωρούσαν τη γενέθλια ημερα του θεού Μίθρα», σημειώνει η Μάριαν Μακ Ντόναλντ, που εκτιμά ότι οι Αιγόκεροι «γίνονται καλοί ακαδημαϊκοί, αρχιτέκτονες και σταυροφόροι. Γενικά πετυχαίνουν σε οτιδήποτε απαιτεί σκληρή δουλειά». Αιγόκερος και η ίδια, κάτι παραπάνω θα ξέρει.
ΥΔΡΟΧΟΟΣ. Από το 2000 διανύουμε την εποχή του Υδροχόου και οι αξίες που τη σηματοδοτούν είναι ο ανθρωπισμός και η δημιουργική αλλαγή. Στο παρελθόν, όμως, οι διάφοροι πολιτισμοί συνέδεσαν τον αστερισμό «που ρίχνει νερό» με κατακλυσμούς και άλλες καταστροφές.
Ο «κεραστής» του ζωδιακού κύκλου ταυτίστηκε και με τον Γανυμήδη, που γοήτευσε τον Δία γι' αυτό και αποφάσισε να τον απαγάγει -εκφραστικά αναπαριστά τον μύθο ο Ρούμπενς στον «Βιασμό του Γανυμήδη».
«Δεν υπάρχει αμφιβολία, τουλάχιστον σύμφωνα με τη λογοτεχνική παράδοση, ότι ο Γανυμήδης υπηρέτησε το Δία με πολλούς τρόπους», σημειώνει η συγγραφέας. «Ο Ρόμπερτ Γκρέιβς εντόπισε ότι η ετυμολογία του ονόματος Γανυμήδης σημαίνει "αγαλλίαση στα γεννητικά όργανα" ή «ανδρική σεξουαλική ικανότητα". Στην Ελλάδα και τη Ρώμη οι ομοφυλόφιλοι θεωρούσαν ότι αυτός ο μύθος είναι η θεϊκή δικαίωση της σεξουαλικής τους προτίμησης».
ΙΧΘΥΕΣ. Δύο ψάρια που κολυμπούν στην περιοχή του ουρανού που ονομάζεται θάλασσα και ενώνονται με μια αλυσίδα αποτελούν το τελευταίο ζώδιο. Οι Ζουλού αφηγούνται μια ρομαντική ιστορία γι' αυτόν τον αστερισμό: Ενα ζευγάρι δελφινιών προσπαθούσε να βρει στο βυθό το μαργαριτάρι της ζωής που έχασε η Μητέρα Γη, όμως ένα τέρας έφαγε το ένα δελφίνι. Η Μητέρα Γη για να τα παρηγορήσει τα ένωσε για πάντα, σαν αστέρια στους ουρανούς.
Η λέξη ΙΧΘΥΣ είναι και ένα από τα σύμβολα του Χριστού -σημαίνει Ιησούς Χριστός Θεού Υιός Σωτήρ. Εγινε το κρυφό σύμβολο των καταδιωκόμενων χριστιανών στη Ρώμη, αντιπροσωπεύει όμως και τα ψάρια που χρησιμοποίησε ο Χριστός για να ταΐσει το πλήθος.
Το χρώμα της θάλασσας, τα μαργαριτάρια και οι φεγγαρόπετρες ταιριάζουν στους Ιχθείς, που έχουν τάση προς την ονειροπόληση αλλά και τη δημιουργικότητα. Αυτές οι ιδιότητες φαίνεται πως συνδυάζονται σε καλλιτέχνες που ανήκουν στο ζώδιο, όπως οι Σοπέν, Χέντελ, Μιχαήλ Αγγελος, Ρενουάρ κ.ά.
. Τα ζώδια ταξινομούνται σε αντιστοιχία με τα τέσσερα βασικά στοιχεία της φύσης:
• Φωτιά = Έμπνευση (Επιθετικότητα, ενθουσιασμός, αυθορμητισμός)
• Νερό = Αίσθηση (Φαντασία, ευαισθησία, διαίσθηση)
• Γη = Ύλη (Σταθερότητα, συντηρητισμός, πρακτικότητα)
• Αέρας = Πνεύμα (Έκφραση, λογική, επικοινωνία, ενόραση)
2. Τα ζώδια έχουν χαρακτήρα και ιδιότητες:
• Μεταβλητά = Επικοινωνία (Δίδυμος, Παρθένος, Τοξότης, Ιχθύς)
• Παρορμητικά = Αρχηγία (Κριός, Καρκίνος, Ζυγός, Αιγόκερως)
• Σταθερά = Διοργάνωση (Ταύρος, Λέων, Σκορπιός, Υδροχόος)
3. Τα ζώδια χωρίζονται ανάλογα με το φύλο τους:
• Αρσενικά = Δραστήρια δυναμικά, ιδεαλιστικά
• Θηλυκά = Στοχαστικά, μυστικά, στρατηγικά

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...